Budowanie marki osobistej oraz pozycjonowanie eksperckie to terminy nierozerwalnie związane z komunikacją. Nie wszyscy jednak prawidłowo je rozumieją i ich używają. Warto wiedzieć, co je łączy, a także znać różnice pomiędzy nimi.

To, czy potrzebujesz pozycjonowania eksperckiego, czy musisz zbudować swoją markę osobistą, zależy od etapu rozwoju biznesu, na którym jesteś. Pamiętaj jednak, że zarówno stworzenie silnej marki, jak i pozycji w branży to bardziej maraton niż sprint – każdy z tych procesów wymaga czasu i wytrwałości. Ale warto! To najlepsza inwestycja na niepewne czasy.

Start, czyli czym jest marka osobista

Istnieje wiele definicji marki osobistej. Najczęściej przytaczamy tę stworzoną przez Jeffa Bezosa – amerykańskiego przedsiębiorcę i dyrektora generalnego Amazon.com. Brzmi ona tak:

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”.

Czytając ją, łatwo stwierdzić, że każdy kto funkcjonuje wśród ludzi, posiada swoją markę. Niezależnie od tego, czy jesteś studentem, fryzjerem czy pracownikiem dużej organizacji – podąża za Tobą konkretna opinia, reputacja, na którą składa się wiele elementów, m.in. doświadczenia, jakie osoby, które poznałeś, miały z Tobą, a także Twoje osobiste wartości, ton głosu, wygląd czy komunikacja w social mediach.

Być może czytając te słowa, zastanawiasz się, po co w takim razie budować markę osobistą, skoro już ją masz? Odpowiedź jest prosta: każdy ma swoją markę osobistą, ale nie każdy świadomie nią zarządza. I właśnie te słowa – „świadome zarządzanie” – są kluczem do tego, aby tworzyć mocną, wiarygodną i rozpoznawalną markę. To fundament, na którym możesz oprzeć rozwój swojej kariery zawodowej.

Na czym polega świadome zarządzanie swoją marką osobistą?

Omawiając zagadnienia związanie z budowaniem marki osobistej w kontekście rozwoju kariery zawodowej, mówimy o tym, że budowanie marki osobistej to umiejętne doskonalenie się w swojej dziedzinie połączone z mistrzowskim komunikowaniem własnego rozwoju wybranej grupie odbiorców.

Ta definicja mówi nam, że np. jako agent nieruchomości komunikujesz poszczególne etapy swojego rozwoju. Informujesz o tym, gdzie i pod czyim okiem się szkolisz, jakie wnioski wyciągasz z poszczególnych realizacji, z kim współpracujesz, w jakich projektach uczestniczysz lub jakie sukcesy osiągasz. Mile widziane jest także, jeśli od czasu do czasu pokażesz te trudniejsze etapy swojej drogi zawodowej. To również pomaga innym utożsamić się z Tobą.

Prowadząc świadomą komunikację oraz regularnie dając wartość edukacyjną, tworzymy wokół marki swoją społeczność. I to właśnie ona jest siłą marki osobistej.

Jak świadomie zarządzać swoją marką?

1Skoncentruj się na swoich mocnych stronach i wyróżnikach. Każdy z nas ma unikalne cechy, wyznaje konkretne wartości, ma pasje i określone zainteresowania. Jeśli chcesz świadomie budować markę osobistą, nie zapominaj o nich w swojej komunikacji – zarówno tej „na żywo”, jak i w mediach społecznościowych. Daj się ludziom poznać, by wiedzieli za jakimi wartościami się opowiadasz, jakie postawy popierasz i co sobą reprezentujesz.

2Znajdź grupę, która potrzebuje Twojej wiedzy. Budując swoją markę osobistą, nie musisz celować w to, by być na pierwszych stronach gazet (co nie znaczy, że nie możesz). Kluczowe jest gromadzenie wokół Twojej marki osób, które potrzebują Twojej wiedzy, utożsamiają się z Twoją postawą wobec życia i po prostu Ci ufają. Pamiętaj, że Twoja społeczność to ludzie zainteresowani tym, co i jak robisz. Opowiedz im o swoich doświadczeniach biznesowych, przedstaw historię klienta i bądź otwarty na pytania. By być blisko swojej społeczności i dawać jej wartość, warto poruszać tematy, które są dla niej ważne. Jak można się dowiedzieć, na czym jej zależy? Po prostu pytać! Rozmawiać!

3Buduj relacje. W życiu najważniejsi są ludzie. Twoja marka osobista jest o Twoich klientach. To dla nich tworzysz treści edukacyjne, dla nich się szkolisz, by świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie. Finalnie to właśnie oni tworzą społeczność wokół Twojej marki, bez nich Twoja marka nie działa. Dlatego to niezwykle ważne, by nawiązywane relacje były autentyczne i szczere. Zadbaj o kontakty z potencjalnymi klientami oraz partnerami, wykorzystując do tego także media społecznościowe.

4Działaj zgodnie z zasadą 80/20. Stwórz strategię opartą na swoich mocnych stronach, obierz cel działania, znajdź swoje „dlaczego” i nieustannie się rozwijaj w swojej specjalizacji. Tylko tyle lub aż tyle potrzeba, by działać spójnie, z planem, ale także z lekkością i otwartością na nadarzające się okazje. W końcu sukces to moment, kiedy przygotowanie spotyka się z okazją.

Na fundamencie mocnej marki osobistej można budować pozycję eksperta w swojej branży. Można, ale nie trzeba. Wszystko zależy od tego, jaki ustalimy sobie cel działania. Żyjemy w czasach, kiedy wiele społeczności potrzebuje autorytetów/ekspertów, czyli osób, które będą o krok dalej od nas, a ich wiedza stanie się źródłem cennych wskazówek.

Na czym polega pozycjonowanie eksperckie?

Pozycjonowanie eksperckie to opcja dla tych, którzy pokonali już część swojej drogi zawodowej. Mają ugruntowaną wiedzę, sukcesy oraz potwierdzające ich kompetencje stanowisko w firmie: np. są kierownikami, managerami działów, właścicielami lub niezależnymi ekspertami. Polega ono na dzieleniu się swoją wiedzą i doświadczeniem z gronem szerszym niż własna społeczność. Celem jest stanie się rozpoznawalnym autorytetem w danej dziedzinie lub na tle danej branży. Jeśli jesteś gotów, by występować w mediach w roli eksperta, udzielać wywiadów w telewizji, radiu, prasie i internecie, a także przemawiać na konferencjach – to jest propozycja dla Ciebie.

Jakie działania warto podjąć, chcąc zdobyć pozycję eksperta w swojej branży?

Wszystkie elementy wymienione przy zagadnieniu związanym ze świadomym budowaniem marki osobistej są w tym punkcie także aktualne. O czym jeszcze warto pamiętać, wchodząc w etap pozycjonowania eksperckiego?

1O odpowiednim dobieraniu komunikatów do odbiorców. Udzielając wywiadu w mediach czy występując na konferencji, nigdy nie masz wystarczająco dużo czasu, by wyczerpać temat, o którym mówisz. Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie się do danej prelekcji eksperckiej. Wybierz takie zagadnienie, które wniesie realną wartość dla słuchaczy, a także pokaże, że jesteś solidnym partnerem dla dziennikarzy czy organizatorów konferencji. Jeśli dobrze odrobisz pracę domową, prawdopodobnie zaproszą Cię ponownie.

2O dzieleniu się rzetelną wiedzą popartą doświadczeniem. Ludzie lubią czerpać wiedzę od praktyków, czyli osób, które poza wiedzą mają także doświadczenie we wdrażaniu jej w życie. Ekspertów od „pseudo ekspertów” łatwo odróżnić. Ci pierwsi w wypowiedziach powołują się na swoje case study, nie boją się wywiadów na żywo (czytaj: niewygodnych pytań), swoją wiedzę opierają na najnowszych badaniach, raportach czy doświadczeniach z właśnie zakończonych projektów. „Pseudo eksperci” bazują na wiedzy sprzed kilku lat, zazwyczaj w każdym wywiadzie mówią to samo i unikają konfrontacji z innymi ekspertami ze swojej branży.

3O byciu autentycznym i spójnym ze swoimi wartościami. Markę buduje się latami, a łatwo ją zniszczyć przez jedno nieprzemyślane działanie.
Każde zakłamanie w komunikacji może zostać zauważone. W budowaniu pozycji eksperta nie chodzi o to, by wykreować nowego specjalistę, nadać mu idealne cechy, stworzyć oczekiwany wizerunek. Głównym celem jest wyjście eksperta ze swoją wiedzą szerzej, do nowego grona odbiorców i przekazanie im konkretnej wartości. Chodzi o to, by dać się poznać w swojej branży i otworzyć na kolejne propozycje biznesowe.

4O działaniu zgodnie z zasadą „mniej znaczy więcej”. W budowaniu marki eksperta trzeba bardzo uważnie rozważać otrzymywane propozycje, zarówno medialne, jak i te dotyczące występów na konferencjach. W procesie podejmowania decyzji trzeba określić sobie cel takiego działania. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z występami na konferencjach jako prelegent, Twoim zamierzeniem może być szlifowanie kompetencji związanych z wypowiadaniem się. Inną motywację będzie miał ekspert, który jest mistrzem sceny i co roku występuje tylko na 5 konferencjach.

Meta, czyli sukces komunikacji

To, czy ukończysz maraton jako zwycięzca, zależy w dużej mierze od Ciebie – Twojej determinacji i pokory w działaniu. Przerwy, momenty milczenia, zdarzają się nawet najlepszym, dlatego kiedy masz wątpliwość, czy to, co robisz ma sens, zatrzymaj się, a następnie skonsultuj swoje działania z ekspertem od skutecznej komunikacji. Uaktualnij strategię i działaj dalej. Pamiętaj, że choć w tej drodze wsparciem mogą być sprawdzone narzędzia i drogowskazy, to każdy tę ścieżkę musi wydeptać sobie sam. Próbując, sprawdzając, doświadczając.

Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć, chętnie Ci pomożemy. Możesz pobiec w tym maratonie z zespołem DS Communications!